Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βασκανία - Μάτιασμα: Τα πάντα γύρω απο τη βασκανία.

Η βασκανία ή μάτιασμα συνδέεται με κάθε μορφή αρνητικής επίδρασης που προκαλείται εκούσια ή ακούσια από άνθρωπο δια μέσου ενός βλέμματος. Σχετίζεται με τον φθόνο, την ζήλεια, αλλά ακόμα και με τον θαυμασμό! Η ετυμολογία της δεν είναι πλήρως επιβεβαιωμένη. Κατά κάποιους η λέξη βασκανία είναι αρχαία ελληνική και προέρχεται από το ρήμα βασκαίνω δηλαδή φθονώ, κακολογώ, συκοφαντώ. Θεωρείται ωστόσο ότι υποδήλωνε το σύνολο μιας σειράς μαγικών επικλήσεων, γι’ αυτό και συνδέεται με τα ρήματα φημί και φάσκω, που σημαίνουν «λέω».

Το μάτιασμα μπορεί να προκαλέσει από αδιαθεσία μέχρι πόνους και σε σπάνιες περιπτώσεις ακόμα και θάνατο όχι μόνο σε ανθρώπους αλλά σε πάσης φύσεως ζωντανό οργανισμό. Τα συνηθέστερα συμπτώματα που βιώνει ένας ματιασμένος άνθρωπος είναι κεφαλαλγία (πονοκέφαλος), κόπωση (κομμάρες) και οξεία υπνηλία καθώς και τάση προς εμετό, ίλιγγο και ακούσιες μυικές συσπάσεις.

Οι άνθρωποι που ματιάζουν θεωρείται ότι έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, όσοι έχουν ανοιχτά μάτια πράσινα ή γαλανά, ματιάζουν ευκολότερα ενώ ταυτόχρονα οι ίδιοι είναι «αλώβητοι» στο μάτι. Γενικότερα όσοι έχουν έντονα μάτια ιδιαίτερα αυτοί που έχουν σταχτιά, θεωρούνται ιδιαίτερα επικίνδυνοι. Άλλη κατηγορία είναι οι γυναίκες με μεγάλα στήθη και μεγάλα δόντια, οι σαββατογεννημένοι καθώς και οι άνθρωποι με σμιχτά (ενωμένα) φρύδια.


Η βασκανία πρωτοεμφανίζεται σαν έννοια στην Ανατολή και την Χαλδαία δια μέσου των οποίων διαδόθηκε στην Ελλάδα καθώς και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αναφορές για την ύπαρξη του κακού ματιού υπάρχουν επιπλέον στους Ιουδαίους, Ασσύριους, Ρωμαίους, Αιγύπτιους, Αφρικανούς, Πέρσες, Πολυνήσιους, Σλάβους, Μαλαίσιους και Ινδούς. Ειδικά στην Αρχαία Ελλάδα, μεγάλα πνεύματα της εποχής αναφέρονταν διεξοδικά στην βασκανία καταγγέλλοντας τις καταστροφικές επιρροές των κακόβουλων και φθονερών, βάσκανων ανθρώπων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο Δημόκριτος, ο Αριστοτέλης, ο Δημοσθένης, ο Λιβάνιος, ο Πλούταρχος, ο Στράβων, ο Φίλαρχος, ο Σωκράτης, ο Θεόκριτος και ο Όμηρος. Οι ονομασίες της βασκανίας στην Ελλάδα ποικίλουν από τόπο σε τόπο. Στην Μάνη η βασκανία αποκαλείται αποσκασμός, στην Θεσσαλία αρμένισμα, στην Κρήτη λάβωμα, θιάρισμα ή φιαρμός, ενώ στα Δωδεκάνησα ματικό.

Η θέση της Εκκλησίας για την βασκανία είναι ξεκάθαρη. Αποδέχεται την ύπαρξη της βασκανίας αλλά την θεωρεί αποτέλεσμα της επέμβασης του διαβόλου (πονηρού πνεύματος) και την ταυτίζει αποκλειστικά με τον φθόνο, την ζήλεια και την κακία αποκλείοντας ουσιαστικά κάθε πρόκληση ματιάσματος λόγω θαυμασμού ή θετικής εκφοράς λόγου. Αυτός που προκαλεί την βασκανία είναι άτομο που επί τον πλείστον δεν μετέχει στα μυστήρια της Εκκλησίας όπως εξομολόγηση, θεία λειτουργία, θεία κοινωνία κτλ. Το μάτι αποδίδεται συνεπώς σε ΄΄δαιμόνιο΄΄, άρα αυτός που προκαλεί το μάτιασμα έχει ΄΄δαιμόνιο΄΄. Για αυτό τον λόγο, η Εκκλησία ταυτίζει τους βάσκανους ανθρώπους με αμαρτωλούς που πρέπει να μετανοήσουν και να επιστρέψουν στους κόλπους της Εκκλησίας προκειμένου να αποτάξουν το φθόνο που τους διακατέχει.

Στην ίδια μοίρα τοποθετεί ωστόσο και τα θύματα της βασκανίας τους λεγόμενους ματιασμένους οι όποιοι περιήλθαν σε αυτή την κατάσταση λόγω ασθενούς πίστης στον Θεό. Αν διέθεταν αγαθή πίστη και ήταν περισσότερο ατσαλωμένοι ηθικά και ψυχικά μέσω νηστείας και προσευχής τότε δεν θα μπορούσε να τους αγγίξει το κακό μάτι. Συνεπώς, τόσο οι θύτες όσο και τα θύματα πρέπει να καταβάλλουν προσπάθεια προκειμένου να οχυρωθούν από τέτοιου είδους φαινόμενα.

H θέση των ψυχολόγων είναι εντελώς διαφορετική. Οι ψυχολόγοι συνδέουν την βασκανία με μια κατάσταση αυθυποβολής όπου το άτομο βιώνει τα συγκεκριμένα συμπτώματα λόγω της πίστης του στο φαινόμενο της βασκανίας και της άρνησής του να αναλάβει την ευθύνη της ζωής του σε δεδομένη χρονική στιγμή. Τα άτομα βιώνουν μια τέτοια κατάσταση συνήθως όταν βρίσκονται σε έντονη συγκινησιακή φόρτιση λόγω άγχους ή εμμονών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι λεγόμενες έμμονες φοβίες.

Η θέση της Φυσικής από την άλλη πλευρά τοποθετεί το φαινόμενο της βασκανίας σ’ ένα πολύ διαφορετικό πλαίσιο. Δεχόμενη την διπλή υπόσταση του ανθρώπου, υλική (ορατή) και ενεργειακή (αόρατη), εξηγεί το φαινόμενο ως αποτέλεσμα μιας εκπομπής ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων που στέλνεται από τα μάτια ενός ανθρώπου και προκαλεί αυτά τα συμπτώματα. Το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο είναι ουσιαστικά ένα ενεργειακό πεδίο που περιβάλλει κάθε άνθρωπο που εκπέμπει σε μια συγκεκριμένη συχνότητα η οποία όμως διαφοροποιείται ανάλογα με τον περιβάλλοντα χώρο και τις συγκεκριμένες συνθήκες (σωματικές όπως υγεία και ψυχολογικές όπως διάθεση). Όταν λοιπόν ένα άτομο ματιάζεται, ουσιαστικά δέχεται μια ηλεκτρομαγνητική  παρεμβολή από ένα άτομο (τον βάσκανο), που ΄΄μπαίνει΄΄ στην συχνότητά του και δημιουργεί ΄΄παράσιτα΄΄, λόγω του ΄΄μπερδέματος΄΄ των συχνοτήτων.

Τα μέσα προφύλαξης από την βασκανία ή το κακό μάτι είναι ποικίλα. Μερικές χαρακτηριστικές ονομασίες των μέσων αυτών στην Ελλάδα είναι φυλακτήρια, βασκάνια, τελέσματα, εγκόλπια και αποτρόπαια. Τα φυλακτήρια δεν ήταν τίποτε άλλο από χρήση λίθων και μετάλλων, χειρονομίες καθώς και σύμβολα.

Χαρακτηριστική χειρονομία για την αποφυγή της βασκανίας είναι η μούντζα ή φασκέλωμα, δηλαδή η έκταση του δείκτη και του μικρού δακτύλου. Επιπλέον το φτύσιμο ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο ακόμα και στην αρχαία Ελλάδα. Σήμερα χρησιμοποιούνται συνήθως τα ματόχαντρα, που είναι μπλε χάντρες στο σχήμα του ματιού, κυρίως για τα παιδιά, καθώς και διάφορα φυλακτά από ιερούς τόπους. Επίσης ο αγιασμός θεωρείται αποτελεσματικός για την αποτροπή του ματιάσματος. Το ρόδι θεωρείται επιπλέον μέσο προστασίας από το μάτιασμα λόγω του ότι αποτελεί συμβολικό καρπό της ευφορίας, του πλούτου και της τύχης ενώ οι κόκκινες κορδέλες θεωρούνται αποτελεσματικές λόγω χρώματος. Αντιβασκανικά θεωρούνται το σκόρδο, η λευκάκανθα και η δάφνη. Από τα ορυκτά, αποτελεσματικά αντιβασκανικά είναι ο ορείχαλκος, η γαλαζόπετρα, ο σίδηρος και ο μαγνήτης. Όλα αυτά χρησιμοποιούνται για την κατασκευή φυλακτών και χαϊμαλιών.

Τα μέσα διάγνωσης της βασκανίας είναι πολλά και ακολουθούν συγκεκριμένα τελετουργικά 
όπως το κοίταγμα του λαδιού της καντήλας. Μερικοί τρόποι διάγνωσης είναι οι εξής  

1) Μέσα σε νερό πετάμε 3 κάρβουνα και αν βουλιάξουν τότε υπάρχει μάτιασμα.
2) Σε ένα ποτήρι ή πιάτο με νερό στάζουμε 6 σταγόνες λάδι από το καντήλι και λέγοντας μια ευχούλα, αν διαλυθεί το λάδι τότε το άτομο είναι ματιασμένο.
3) Μετρώντας ένα σπάγκο ή ένα μαντήλι, πετάμε αλάτι στη φωτιά και αν ακουστεί κρότος τότε το άτομο είναι ματιασμένο.

Οι τρόποι διάγνωσης του ματιάσματος μαθαίνονται από συγκεκριμένους ανθρώπους και διαδίδονται από γενιά σε γενιά με συγκεκριμένους κανόνες για να πιάσουν τόπο και να μην χάσουν την δύναμη τους. Για παράδειγμα, από άντρα σε γυναίκα εναλλάξ ή από γιαγιά σε εγγόνι. Επίσης η αποκάλυψη του τρόπου ξεματιάσματος πρέπει να γίνεται την Μεγάλη Πέμπτη ή την Μεγάλη Παρασκευή διαφορετικά δεν πετυχαίνει.

Οι τρόποι ξεματιάσματος είναι πολλοί και ποικίλουν από τόπο σε τόπο. Η Εκκλησία δέχεται μόνο τις εκκλησιαστικές ευχές κατά της βασκανίας όπως του Αγίου Βασιλείου, με την προϋπόθεση να διαβάζονται αποκλειστικά από ιερέα. Γενικότερα θεωρείται ότι είναι πιο αποτελεσματικό το ξεμάτιασμα όταν υπάρχει σωματική αλληλεπίδραση με τον ματιασμένο.

Μερικοί χαρακτηριστικοί τρόποι ξεματιάσματος είναι οι ακόλουθοι: 

α) Ο ματιασμένος να φτύσει τρεις φορές τον βάσκανο
β) Ο ματιασμένος να πιει τρεις γουλιές αγιασμού
γ) Ο ματιασμένος να κάνει μπάνιο με αγιασμό
δ) Το πρόσωπο του ματιασμένου να το περάσουμε με ένα άβραστο αυγό και έπειτα να το σπάσουμε
ε) Να σπάσουμε ένα αυγό και να σχηματίσουμε ένα σταυρό στο προσκεφάλι του ματιασμένου.

Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι ανεξάρτητα από τις διαφορετικές οπτικές γωνίες των διαφόρων πλευρών επιστημονικών, εκκλησιαστικών και λοιπών, η βασκανία και το ξεμάτιασμα υφίστανται ως έννοιες και απαντώνται στους περισσότερους λαούς από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα με απαράμιλλη δυναμική. Αυτό από μόνο του σίγουρα κάτι σημαίνει...

πηγή : http://astropedia.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΡΕΜΑΝΙΑ - Rehmannia Glutinosa

Πολυετές φυτό που φθάνει σε ύψος τα 60 εκατοστά, με κολλώδη φύλλα και πορφυρά άνθη. Περιέχει σάκχαρα, φυτοστερόλες και ρεμανίνη. Σημαντικό βότανο για την προστασία του συκωτιού από τις τοξίνες και την ηπατίτιδα. Χρησιμοποιείται με δύο τρόπους, ωμή για χρόνιες παθήσεις στο ήπαρ, όπως ηπατίτιδα και μαγειρεμένη με κρασί για παθήσεις εμμηνόρροιας και ανώμαλου κύκλου. Επίσης θεωρείται πολύτιμο γιατρικό για το γήρας, συντελώντας στην διαδικασία της μακροζωίας. Πηγή: botanakaiygeia.blogspot.com

Τι είναι τελικά αυτό το Σύστημα παρακολούθησης GPS ποδοσφαιρικών ικανοτήτων της Playertek ?

Βλέπουμε αρκετές φορές Ποδοσφαιριστές να φορούν ένα είδος σουτιέν (κατά την σωστή ορολογία είναι vest = γιλέκο ) , δεν είναι όμως ακριβώς έτσι τα πράγματα . Πάμε να το γνωρίσουμε μέσα από   την Ομάδα του Α.Ο Σκιάθου μία από τις ελάχιστες ομάδες στην Ελλάδα που διαθέτουν το σύστημα και το παρουσιάζουμε αποκλειστικά . Ένα χρήσιμο εργαλείο για τον προπονητή καθώς βλέπει το εύρος κινήσεων και αποδόσεων των ποδοσφαιριστών ( θα γίνει ανάλυση παρακάτω) , το ιατρικό επιτελείο μιας ομάδας τοποθετώντας σωστά όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για να ρυθμιστούν με βάση τα βιομετρικά στοιχεία των παικτών τα προφίλ τους και οι αποδόσεις τους , της διοίκησης ώστε να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του roster της και τέλος των ποδοσφαιριστών για ατομική βελτίωση   που θα έχει ως στόχο την   βελτίωση της ομάδας. Στοιχεία Ποδοσφαιριστή  Καταρχήν το σύστημα παρακολούθησης gps της εταιρίας playertket , πλέον θα το ονομάζουμε Σύστημα Παρακολούθησης Ποδοσφαιρικών Ικανοτήτων , καθώς μετράει

ΛΥΚΟΠΟΔΙΟ - Lycopodium Clavatum

Αειθαλές έρπον βρύο που φθάνει σε ύψος τα 15 εκατοστά, με πράσινα επιμήκη φύλλα στα κλωνάρια και στάχυα με κίτρινα σπόρια. Περιέχει αλκαλοειδή, φλαβονοειδή, πολυφαινόλες και τριτερπένια. Διουρητικό, ηρεμιστικό για προβλήματα του ουροποιητικού, αλλά και αντισπασμωδικό για πεπτικά όπως δυσπεψία και γαστρίτιδα. Εξωτερικά σε δερματικά προβλήματα, ανακουφίζει τους ερεθισμούς και τα εκζέματα. Τοξικό φυτό. Πηγή: http://botanakaiygeia.blogspot.com